19 June 2012

Tips Adibah Noor Untuk Fasih Berbahasa Inggeris.


Penyanyi dan juga pengacara terkenal, Adibah Noor atau nama sebenar Adibah Noor binti Mohamed Omar berkongsi rahsia kepetahan beliau bercakap dalam bahasa Inggeris di setiap majlis yang diacarakan.
Ujar Adibah, beliau menyarankan agar setiap daripada kita harus pandai berbahasa Inggeris agar tidak tertinggal jauh oleh arus peredaran masa dan layak bergaul dengan golongan antarabangsa.
"Zaman sekarang tidak macam dahulu, arus permodenan pesat membangun dan banyak tenaga luar dan antarabangsa. Untuk menjadi negara global, kita harus fasih berbahasa Inggeris agar tidak kekok di kemudian hari."
Pelakon yang terkenal dengan filem pertama di bawah arahan Namawee, "Nasi Lemak 2.0" turut menyarankan agar mereka yang mahu untuk fasih berbahasa Inggeris harus selalu membaca surat khabar dan juga buku bahasa Inggeris dan fahami ayat yang ditulis.
"Saya telah dididik dari kecil lagi mengenai kepentingan bahasa Inggeris. Oleh yang demikian, bapa saya telah mendidik kami adik beradik supaya banyak membaca buku Inggeris."
"Jika untuk diri saya pula, saya akan pastikan meluangkan selama 10 minit untuk membaca keratan akhabar berbahasa Inggeris dan baca mengikut intonasi yang betul seperti kita dapat lihat di kaca televisyen. Secara automatik kita akan berani bercakap dan boleh bercakap di depan orang ramai."
Ujar Adibah lagi, program berbahasa Inggeris sekarang banyak menggunakan bahasa campuran yang tidak tepat dan ringkas, oleh yang demikian, Adibah menyarankan agar penonton menonton cerita yang berunsur ilmiah.
"Untuk kanak-kanak tidak sesuai jika kita biarkan mereka belajar bahasa Inggeris dengan memberi mereka program televisyen yang tidak kena seperti rancangan realiti televisyen yang memaparkan aktiviti tidak menarik dan sebagainya. Biarkan mereka menonton cerita seperti "Hi - 5" "Barney and Friends" dimana ia mampu membantu mereka dalam menguasi bahasa Inggeris kerana pengisian yang ada di dalam program TV tersebut berunsur ilmiah."
Dalam perkembangan lain, Adibah Noor telah meriliskan sebuah lagu solo duet bersama Sam Innuendo berjudul "Kesana Denganmu", dan akan muncul dalam filem "Pontianak vs Orang Minyak" arahan Afdlin Shauki yang dijangka menemui penonton pada tahun ini.
Sumber: yahoo.com
SKL: Aku betul-betul respek Adibah Noor ni.. cara dia speaking memang kelass gitu.. aku pon setuju jugak kite kene pandai berbahasa inggeris kalau kite nak pergi jauh dlm bidang yg kite ceburi... belajar bahasa inggeris bukan bermakne kite lupekan bahasa ibunda kite.. tak gitu? bagi aku tips yang adibah noor kasik ni tak susah sangat kita nak follow.. why not kite gunekan tips ni pada anak2 kite start dari skrg.. dah besar nanti sure speaking london la hehehe..


4 comments:

cara aku la nak fasih english, aku selalu tgk wrestling (wwe) dari kecik lagi...dan bsgi aku cara ni buat aku mudah faham english ni dan boleh cakap dgn baik...tapi wrestling kadang2 banyak bahasa mencarut, sabo je

what the rock is cooking?? hehehe

maya karin pun bagus juga bahasanya

Post a Comment

addthis